Qunut Nazilah H1N1

Monday, August 17, 2009

Salam lagi

Semasa Iraq diserang Amerika dulu, Semasa Gaza di bedil dek Israel laknatullah berapa bulan yang lau, masjid-masjid pernah diarahkan buat qunut nazilah. Dalam keadaan penyularan influenza H1N1 ni, tak ada qunut nazilah ke? tertanya2 juga..

Masih ingat lagi darjah enam dulu, di Sri ABIM,Gombak masa program tamrin rutin mingguan kami untuk budak2 tahun 6, setiap solat fardu Subuh kami berjemaah di dewan sembahyang (dataran sekolah) berimamkan Ust Azman, Ust Sobri ataupun Ust Azhar. Mereka bergilir ganti.Masa tulah pertama kali aku dengar qunut yang ada ayat tambahan daripada qunut yang biasa orang buat sewaktu solat Subuh:-

“Allaahummak-syif ‘an-naa minal balaa’-i wal wabaa’-i wal fahsyaa’-i wal munkari wal watiina wal fitani maa laa yaksyifuhu ghairuk”

Sebagai makmum, aku ambil peluang mendengar teliti dan menghayati bacaan doa Ustaz2 tu sambil langsung menghafalnya (walaupun xfaham maksud). Dari sebahagian istilah dan perkataan Arab dalam doa tu aku dapat tahu sikit2 bahawa doa tu meminta supaya dijauhkan dari – antaranya – bala bencana, kejahatan, wabak penyakit, fitnah etc. Sampai sekarang aku amalkan dalam setiap qunut Subuh aku. Begitu aku ajarkan juga kepada adik2 yang sesekolah denganku waktu itu.


p/s: Kepada yang senior dan ustaz2, kalau ada kesilapan pada doa' diatas tolong betulkan.

WaAllahualam


0 comments:

Post a Comment