Ikhlas kita

Tuesday, December 29, 2009
Salam w.b.t

Solla Allahu 'Alaihi Wa Alihi Wasallam

Bersua lagi =)

Keilkhlasan baranagkali bukan sesuatu yang mudah diperoleh. Betul..Ia adalah sesuatu yang perlu dilatih untuk ia mengakar di dalam hati. Bukan semua orang dapat menikmati sebenar-benar ikhlas seperti para anbia' dan sahabatnya. Ingat,sifat yang tidak mengakar di dalam keikhlasan hanya akan membawa kepada futur dalam amal. Kebarangkalian untuk thabat adalah tipis. Jadi, sia-sialah jika sahabat-sahabat hanya melakukan sesuatu kerja semata-mata atas nama mahupun terpaksa.

Tetapi apabila keikhlasan diperoleh, maka akan terhasillah orang-orang yang hebat dan mempunyai keperibadian yang bersinar. Cahaya keimanan jelas kelihatan pada peribadi tersebut, sehinggakan syaitan sekalipun tidak akan mampu untuk mempengaruhi mereka ini.

Mana tidaknya? Syaitan hanya mampu menyerang dan membisikkan ke jahatan ke dalam hati manusia. Tetapi hati golongan yang ikhlas adalah tulen dan tidak bercampur-baur dengan sesuatu apa yang lain. Tujuan mereka hanya Allah, dan keinginan mereka adalah untuk menjadi kalimahNya kalimah yang tertinggi.

Hati yang soleh pasti akan mensolehkan seluruh anggotanya yang lain, dan hati yang rosak pasti akan merosakkan yang lainnya pula.

Lihatlah peribadi 'Umar, seorang sahabat yang menerima tarbiyah langsung daripada RasuluLlah. Baginda pernah bersabda:
Demi diriku di tangan-Nya, tidak ada suatu pun jejak langkah perjalanan yang ditemui oleh syaitan melainkan syaitan akan memanjangkan langkahnya (untuk mendapatkan yang empunya jejak langkah), melainkan jejak langkahmu.
(HR. Bukhari & Muslim daripada Saad Abi Waqqas)

Bukankah pada generasi mereka terdapat contoh yang terbaik?
-----------------------------------------------------------------

*Barisan kepimpinan Akademi Al-Quran (Zagazig) 08/09 telah melabuhkan tirai. Jadi, barisan kepimpinan yang baru 09/10 akan naik untuk mengambil taklifan masing-masing.

Sejauh manakah keikhlasan dalam diri kalian dalam mentadbir sebelum,selepas, dan akan datang dalam pucuk pimpinan?

Ingat, kalian membawa agama Allah, Keikhlasan adalah cara terbaik untuk mencapai hazaf yang berkesan.

Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment