Ikatan Ukhwah

Tuesday, July 06, 2010
Salam ukhwah,
Tika sahabat lain sibuk merencanakan kegiatan/aktiviti tersendiri, tidak salah, kita, sebagai seorang muslim intelek, boleh mencuri masa dengan melebarkan sayap ukhwah.
Hubungan sesama manusia tidak wujud dengan sendiri. Perlu ada permulaan dan perlu ada kesinambungan. Berilah salam, mulakan bicara, dan carilah titik persamaan dalam membina ukhwah. InsyaAllah, moga setiap aturan kita permudahkan.

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"
(Al-Hujuraat;13)

 
Lewat kini, ramai yang sering menggunakan pendekatan yang tidak sopan dalam setiap perkenalan. Maka, berlakulah pergaulan bebas, melanggari batas antara lelaki dan wanita sehingga menyebabkan pelbagai masalah sosial berlaku. Persoalan, sedalam manakah setiap dari individu muslim memahami objektif dan pendekatan yang disyariatkan dalam Islam??

Kalau difikir-fikirkan balik, sebenarnya banyak kebaikan dan kelebihan apabila kita benar-benar memahami cara untuk berkawan. Hubungan sahabat sesama muslim misalnya, boleh dieeratkan dengan pelbagai aktiviti. Kita boleh berjaulah, bersukan, bermunaqasyah, study group, gotong royong, dan banyak lagi aktiviti yang menarik ikatan ukhwah boleh dilakukan. Atas dasar ukwah ini, kita mampu mewarnai persahabatan dan boleh saling bantu membantu antara satu sama lain.

Rasulullah pernah bersabda "Innal muslim akhul muslim" yang bermaksud "sesungguhnya muslim itu saudara bagi muslim lainnya".  Antara kelebihan ukhwah ialah individu akan dapat merasai manisnya iman. Rasulullah s.a.w bersabda "Tiga perkara, sesiapa yang memilikinya ia dapat merasakan manisnya iman, iaitu cinta kepada Allah dan Rasul-Nya melebihi cintanya kepada selain keduanya, cinta pada seseorang kerana Allah, dan membenci kekafiran sebagaimana ia tidak mahu dicampakkan ke dalam api neraka"
(Riwayat Bukhari-Muslim)

Cabaran ukhwah masa kini lebih kepada peperangan dalam individu itu sendiri. Jangan mudah tertewas. Teliti dengan apa yang ada di sekeliling kita. Be an observer!

Kepentingan diri merupakan tembok yang paling besar kepada penyatuan ummah. Seringkali manusia kalah apabila berlaku konflik antara kepentingan diri dan kepentingan umum. Prinsip Islam jelas, bahawa apabila berlaku konflik ini, kepentingan umum adalah mengatasi. Di sini, kekuatan iman yang melahirkan ukhwah Islam yang sebenar akan diuji. Hanya Iman dan takwa mampu mengenepikan kepentingan diri demi untuk saudara seislam dan agama Islam
umumnya. (ukhwah islamiah, 2008)

Melihatkan situasi buruk yang kian meruncing sekarang, elok sahabat-sahabat semua, mari bersama kita melebarkan dan perbaiki jaringan ukhwah sesama kita. Kembalikan dan ceriakan segala yang dituntut oleh syariat Islam. Jadilah seorang yang kreatif, inovatif, berpandangan jauh, punya soft skills, dan ada critical thinking.  Islam perlukan pengerak yang berpandangan jauh dan luas, yang mana setiap pandangan dan pemikirannya perlulah berlandaskan kepada ilmu Islam yang syumul.



Wahai sahabatku..kuatkan ukhwah kita

1 comments:

  • IBU PUSPITA

    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

  • Post a Comment