Mengeluh lagi?

Friday, May 15, 2009

Kita bertanya : Kenapa aku diuji ?
Quran menjawab:


“Apakah manusia itu dibiarkan saja mengatakan , “Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta ." (Surah al- Ankabut, ayat 2-3)



Kita bertanya : Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan ?
Quran menjawab,


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatau, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak m

engetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 216)


Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini ?
Quran menjawab,


Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”


(Surah al-Baqarah, ayat 286)



Kita bertanya : Kenapa mesti frust ?
Quran menjawab,


“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Surah al-Imran, ayat 139)



Kita bertanya :
Bagaimana harus aku menghadapinya ?
Quran menjawab,

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah ayat 45)



Kita bertanya :
Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab.


“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah at-Taubah, ayat 129)



Kita bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?
Quran menjawab,


“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah at-Taubah, ayat 111)



Kita berkata :
Aku tak tahan!!!
Quran menjawab,



“. .dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf, ayat 87)



Kita berkata: Sampai bila aku merana begini ?
Quran menjawab,



Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah al-Insyirah, ayat 5-6)

-janganlah cepat mengeluh lagi-


p/s : perbaharui niat kita ye


entry ini sahaja yang sempat ditulis sebelum ibadah sunyi ~.~

1 comments:

  • anati balqis

    assalamualaikum..
    bgus btol entry ni :)
    setiap keluhan, prtanyaan, ade ayt dri Al-quran yg dpt
    legakn hti kita..
    kita sibuk mncri jawapn manusia..tntg smua mslh kta..
    minta nsiht,minta pndpt..
    smpi kdg2 kta lupa Al-quran punya sgala jwpn..

    p/s;smoga dpermudhkn imtihan.

  • Post a Comment