Smile Lecture

Wednesday, May 13, 2009


hari yang sangat menceriakan,


1. Penulis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk ‘jogging’ dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Penulis percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup dia tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Ini menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.Macam mane tu?

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'happy go lucky'.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut menghasilkan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri sebab mungkin selama ni asyik rasa ‘tak best ‘ je.

5. ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Ini kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa. Tips ini penulis selalu guna bila kena soal dengan lecturer.

=================


-tips 2,3 dan 5 sesuai untuk ‘cuba-cuba’ dalam lecture hall dan tak sesuai bila tengah jalan-jalan sebab senyuman tu mungkin dibalas dengan ketawa pulak.

-pelajar ikhwah jangan suka buat lecturer tersenyum bila anda tak cukup sedia sebab pastu senyuman tu dibalas dengan soalan ‘free’ pada anda.

-penulis selalu senyum bila jumpa kawan-kawan kat kuliah, tapi bila kaum hawa melintas jadi serius pula.Aa..

-ketawa akan buat kita rasa ‘bagus’, tapi kalau banyak pula buat kita jadi ‘xbagus’ (ilmu mudah keluar)


============================================



p:s buat bro. fifi jangan asyik tension :D

Jadikan fatrah imtihan medan pertempuran ‘perang’


& tq untuk ahl bait,naim,hadi dan semua yang suka buat aku sakit pewot gelak tadi.

Kalian dah menghilangkan suram di sini







0 comments:

Post a Comment