Sabar masa tenang...Itu lebih susah...

Thursday, August 20, 2009

Salam w.b.t

Sabar.. kita selalu mengingatkan sahabat-sahabat supaya sabar.. malah lagaknya seperti pakar motivasi.. gayanya seperti pernah menghadapi.. diharapnya bersabar.. alhamdulillah.. itulah tugas sahabat.. menasihat kepada kesabaran.. sabar bila diuji.. sabar bila ditimpa bala.. sabar bila datang dugaan.. sabar bila kehilangan yang berharga.. sabar.. sabar.. sabar.. konsep sabar kita.. bagai telah disinonimkan dengan keadaan susah.. keadaan menderita.. keadaan sengsara.. sepertinya.. ketika senang.. tidak perlu lagi kita bersabar.. ya.. betul.. kalau difikirkan logik akal.. itulah dia.. apa lagi yang hendak disabarkan.. hidup senang.. mewah.. masa masih panjang.. duit sudah banyak.. kuasa kita ada.. apa sahaja lagi yang tidak cukup?.. khabarkan?.. bukankah itu sudah cukup baik.. ya.. sememangnya.. itulah waktu senang kita.. tapi adakah diwaktu senang itu kita tidak perlu lagi bersabar?..

sabar itu ada tiga kalau hendak dipecahkan secara terperinci.. satunya.. sabar yang difahami secara umum.. sabar yang meluas konsepnya.. siapa sahaja pasti tahu.. malahan perkataan sabar itu sendiri menggambarkan keadaan pada waktu tersebut.. iaitu sabar ketika susah.. ketika ditimpa bala bencana.. ketika datang ujian dan dugaan.. kita harus bersabar.. itu satu.. dan yang kedua.. ketika tetap perlu bersabar.. bersabar dalam melakukan sesuatu yang disukai oleh Allah subhanahu wa ta’ala.. bersabar dalam mencari redhaNya.. bersabar melakukan amar makruf.. bersabar mengerjakan solat malam.. bersabar melakukan segala amal baik.. segala amal kebajikan.. dan yang akhir.. yang ketiga.. sabar ketika senang.. dalam erti kata lain.. sabar daripada melakukan yang mungkar.. menahan diri dari menerima murka Allah subhanahu wa ta’ala.. menanahan diri dari melakukan maksiat.. menahan diri dari mencari sesuatau yang bukan hak kita.. menahan diri dari pujuk rayu nafsu.. menahan diri dari terkena panahan-panahan beracun iblis dan syaitan..

dan yang lebih susah antara semua itu pastinya yang kedua dan ketiga.. baiklah.. memudahkan perbincangan.. kita hanya bahagikan konsep sabar itu kepada hanya dua aspek.. satunya ialah.. terus tabah dan cekal ketika tragedi datang.. dan yang kedua.. menahan diri dari melakukan apa yang dimurkai oleh Allah subhanahu wa ta’ala dan terus menerus melakukan apa yang diredhai dan disukai olehNya.. kita telah menggabungkan pembahagian kedua dan ketiga seperti yang disebutkan sebelum ini menjadi satu.. agar lebih mudah dibincangkan.. sabar dalam amar makruf nahi mungkar..

-Sekadar berkongsi suka duka imtihan tahun ni-

Mahu study untuk physiology practical esok. Doakan Farhan & sahabat2.

Salam semua

0 comments:

Post a Comment